Skip to main content

Det koster ikke noget at spørge KLA - men det kan være dyrt at lade være!

“Vi vidste slet ikke, at vi kunne få erstatning”!

“Vi vidste slet ikke, at vi kunne få erstatning”!

05. april 2016

Sådan svarede Sven og hans datter Mette efter en gratis vurdering af sagen ved KLA Personskade.

Efter at have mistet sin kone Inger til en alvorlig kræftsygdom, tænkte Sven ikke lige på muligheden for erstatning. Han var selvfølgelig bekymret for familiens økonomi, men havde ingen anelse om, at han og datteren Mette kunne rejse et erstatningskrav ved Patienterstatningen.

Ingers sygdom var i første omgang blevet overset ved hendes egen læge, som havde spildt kostbar tid på overflødige undersøgelser og blodprøver.

Da hendes kræftsygdom blev konstateret, var det for sent at helbrede, og efter kun ½ års sygdom tabte hun kampen mod kræften og sov stille ind.

Hvis hendes egen læge havde sendt hende direkte til specialiseret udredning, ville hun med stor sandsynlighed stadig være i live.

Da en bekendt foreslog Sven, at få sagen vurderet ved KLA Personskade, troede han ikke rigtig på, at der var noget at gøre. Han var faktisk slet ikke klar over, at der var noget, som hed Patienterstatningen.

I dag er forløbet blevet anerkendt som en patientskade, og det samlede erstatningskrav er indtil videre opgjort til lidt over 2 millioner kroner.

Sven håber, at andre i samme situation vil blive opmærksomme på, at der kan være erstatningskrav efter forsinket behandling og diagnose. Det gælder især i de triste tilfælde, hvor patienten ender med at dø af sygdommen og efterlader sig ægtefælle og børn.

Det koster ikke noget at spørge – men det kan være dyrt at lade være!